دكتر بواسير - هموروئيد
 

صبحت در مورد هموروئيد چيز جالبي نيست، اما اين يك حقيقت است كه هموروئيد يك بخش نسبتا شايعي از زندگي است. همه ما هموروئيد داريم.
در ادامه اين مقاله به ۶ مورد از روش‌هاي آسان اشاره خواهيم كرد.

 

۱٫ فيبر فراوان جذب بدن خود كنيد

هموروئيدها بيشتر در افرادي رخ مي‌دهند كه دفع مدفوع غيرمعمول يا گهگاه دارند. يكي از آسان‌ترين و طبيعي‌ترين راه‌ها براي منظم كردن دفع مدفوع اين است كه از طريق رژيم غذايي يا مكمل‌ها فيبر كافي را جذب بدن خود كنيد.

افزودن فيبر به رژيم غذايي از توصيه‌هاي همگاني هم پزشك‌هاي خانواده و هم متخصص‌هاي بيماري‌هاي گوارشي است. جذب فيبر فراوان ممكن است گاز معده را افزايش دهد، اما اين گاز معده كمترين هزينه‌اي است كه براي بهره‌برداري از مزيت فيبرها مي‌توان متحمل شد. درنتيجه براي جلوگيري از هموروئيدها توصيه مي‌شود كه روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فيبر مصرف كنيد. از منابع غذايي ارزشمند فيبر مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
حبوبات كه مي‌توان براي نمونه به لپه، عدس، لوبياي سياه، لوبياي ليما و لوبياي پخته اشاره كرد.
غلات سبوس‌دار كه مي‌توان براي نمونه به جو، سبوس، جو دو سر و برنج قهوه‌اي اشاره كرد.
سبزي‌ها كه مي‌توان براي نمونه به كنگر فرنگي، نخود سبز، كلم بروكلي و كلم بروكسل اشاره كرد.

ميوه‌ها كه مي‌توان براي نمونه به تمشك، گلابي، سيب و موز اشاره كرد.

۲٫ آب كافي بنوشيد

اين روش جلوگيري از بواسير آسان و ارزان است، اما متاسفانه تنها تعداد معدودي از افراد از اين روش استفاده مي‌كنند. براي داشتن دفع مدفوع سالم علاوه بر اتخاذ يك رژيم غذايي سرشار از فيبر نوشيدن مايعات كافي نيز از عناصر كليدي محسوب مي‌شود. نوشيدن آب كافي به جلوگيري از يبوست كمك مي‌كند و درنتيجه فشار آوردن حين دفع مدفوع را كاهش مي‌دهد. نوشيدن ۶ تا ۸ ليوان آب در طول روز نه‌تنها حركت نرم و روان دستگاه گوارشي شما را حفظ مي‌كند، بلكه به كل بدن شما هم سود مي‌رساند.

۳٫ فعاليت جسمي زيادي انجام دهيد

ورزش و هموروئيدها يك رابطه عشق-نفرت باهم دارند. ورزش به منظم‌تر نگه‌داشتن روده بزرگ كمك مي‌كند. باوجوداين، انجام فعاليت‌هايي كه فشار شكمي را افزايش مي‌دهند (مانند بلند كردن وزنه) مي‌تواند باعث شكل‌گيري هموروئيدها شوند. فعال ماندن باعث كاهش زمان نشستن و همچنين فشار وارده بر رگ‌هاي درون مقعد يا راست‌روده مي‌شود. اگر سابقه هموروئيدهاي شديد داريد، توصيه مي‌شود كه براي جلوگيري از عود كردن هموروئيدها كلا از بلند كردن وزنه‌هاي سنگين و ديگر فعاليت‌هاي توان‌فرسا خودداري كنيد و در عوض ورزش‌هاي متعادل‌تري همچون يوگا، شنا و پياده‌روي را انجام دهيد.

۴٫ در مصرف ملين‌ها احتياط را رعايت كنيد
وقتي‌كه دچار يبوست شديد، بعضي از مكمل‌هاي فيبري، مخصوصا كپسول پسيليوم مي‌توانند به منظم‌تر كردن رفع مدفوع كمك كنند و درنتيجه از هموروئيدهاي دردناك جلوگيري كنند. در مورد ملين‌ها بايد گفت كه تنها ملين‌هاي مناسب مي‌توانند به شما كمك كنند. سالم‌ترين ملين‌ها آن‌هايي ‌ هستند كه به جاي تحريك يا شبيه‌سازي فعاليت‌هاي فيزيولوژيكي، هماهنگ با بدن شما كار مي‌كنند.

بعضي از ملين‌ها با تحريك انقباض روده‌اي به حركت محتويات درون روده كمك مي‌كنند. چنين چيزي ممكن است فشارهاي هموروئيدي را افزايش دهد و باعث تشديد علائم بواسير شود. براي جلوگيري از هموروئيدها يا درمان هموروئيدهايي كه فعال هستند، ملين‌هاي اسمزي توصيه مي‌شود كه به‌آساني ميزان آب درون روده را افزايش و يبوست را كاهش مي‌دهند.

۵٫ هنگام احساس اجابت مزاج فورا اقدام كنيد

زماني كه احساس اجابت مزاج كرديد فورا براي تخليه روده خود اقدام كنيد. اين يكي از آسان‌ترين راه‌ها براي جلوگيري از هموروئيدها است. زماني كه بدنتان به شما هشدار مي‌دهد، اگر از او پيروي كنيد، احتمال بروز مشكل كمتر مي‌شود. زماني كه احساس اجابت مزاج در شما شكل گرفت، اگر به آن پاسخ مثبت ندهيد و منتظر بمانيد امكان زور زدن حين اجابت مزاج و درنتيجه ابتلا به هموروئيدها افزايش مي‌يابد.

۶٫ از زور زدن خودداري كنيد

زور زدن و واردكردن فشار روي رگ‌هاي موجود در مقعد يكي از مرسوم‌ترين دلايل هموروئيدهاي دردناك و خون‌آلود است. در بعضي از موارد، اين هموروئيد دردناك و خون‌آلود به هنگام اجابت مزاج و فشار آوردن بيش‌ازاندازه به مقعد رخ مي‌دهد. ديگر موقعيت‌ها نيز باعث متحمل شدن فشار زياد به مقعد مي‌شود كه براي نمونه مي‌توان به بلند كردن اشياء سنگين، سرفه مزمن يا حتي بارداري اشاره كرد. به‌طوركلي براي جلوگيري از هموروئيدها مراقب فشار آوردن به روده‌هاي خود باشيد يا تا حد امكان از زور زدن خودداري كنيد

سلامت نيوز


نوشته شده در تاريخ ۲ تير ۱۳۹۸ توسط پاوه
نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراح بیگ سایت